Разработка урока
1.Предмет — Английский язык
2. Класс, профиль — 4 класс (третий год обучения).
3.Ф.И.О. педагога, № ОУ — Масютина Лариса Матвеевна, МОУ гимназия № 12
4. Программно – методическое обеспечение:
-
Программа: раннее обучение иностранным языкам
(2 ч. в неделю)
-
Используемый учебник: English — 4(Учебник для 4 класса школ с углубленным изучением английского языка, лицеев и гимназий в двух частях, И.Н. Верещагина, О.В. Афанасьева, М, Просвещение, 2005 год).
5.Тема урока: Place we live in. Living room.
6.Цель урока:
формирование лексических навыков говорения: автоматизация лексического материала, создание прочных лексических речевых связей в однотипных речевых ситуациях, презентация грамматического материала «Конструкция ‘There is/There are’» и первичные действия с ним.
7.Оборудование:
презентация Power point «Home, sweet home», раздаточный материал (рабочие листы), опорные таблицы для обучения диалогической речи.
Лексические единицы:
a home, a house, a cottage, a flat, a living room, an office, a bedroom, a nursery, a bathroom, a kitchen, a hall, nice, comfortable, a sofa, an armchair, a chair, a clock, a carpet, a flower, a picture, a TV set, a curtain, a lamp, a stand, a desk, a computer, a fireplace, a parquet, a vase.
Грамматический материал:
Конструкция ‘There is/There are’
Задачи урока.
-
Образовательный аспект:
-
Автоматизация уже изученных лексических единиц, создание прочных речевых связей в однотипных речевых ситуациях;
-
Контроль изученных лексических единиц (фонетической и грамматической формы) в речевых упражнениях;
-
Знакомство и первичные действия с грамматическим материалом “There is/there are”
-
Обучение говорению: диалогическая речь, отдельные высказывания.
-
Учить обсуждать, что где стоит в комнате.
-
Развивающий аспект:
-
Развитие чувства языка на основе внеязыковых подсказок, контекста и наглядности;
-
Развитие языковой догадки;
-
Развитие навыков чтения и говорения;
-
Развитие навыков аудирования.
-
Воспитательный аспект:
-
Воспитание интереса к изучению темы.
-
Воспитание культуры общения в парах;
-
Воспитание самостоятельности и личной ответственности.
План урока:
-
Организационный момент. – 1 мин.
-
Целеполагание и мотивация. – 1 мин.
-
Фонетическая зарядка. – 2 мин.
-
Речевая зарядка. – 3 мин.
-
Введение грамматического материала “There is/ There are”. – 5 мин.
-
Первичные действия с грамматическим явлением. – 2 мин.
-
Контроль домашнего задания. – 5 мин.
-
Физкультминутка – 1 мин.
-
Введение ЛЕ по темам “A living room” и “an office”. – 5 мин.
-
Первичная автоматизация ЛЕ и грамматического материала. — 5 мин.
-
Первичное закрепление лексического навыка говорения. – 5 мин.
-
Развитие навыка говорения: диалогическая речь по опоре. – 4 мин.
-
Подведение итогов урока. – 1 мин.
Ход урока.
-
Организационный момент.
-
Good morning, boys and girls! Sit down please!
-
We begin our lesson! What’s the date today?
-
Who is absent today? Why?
-
Thank you for the information!
-
Целеполагание и мотивация.
-
At last lesson we began the theme “Home! Sweet home!” and found out what rooms we have in our flats, houses and cottages.
-
Today we continue to explore our homes and to learn what things we have in our living rooms.
-
Have you a living room in your home?
-
Good! Let’s begin!
-
Фонетическая зарядка.
-
Repeat words after listening!
-
Repeat after me the proverb: East or west home is best. (В гостях хорошо, а дома лучше)
-
Who can say this proverb very fast and correct. (Все пробуют сказать быстро и правильно).
-
What do you think who was the best in this small competition? (Дети выбирают победителя).
-
Fine!
-
Речевая зарядка.
-
Answer my questions!
-
Do you live in a house/a cottage or a flat?
-
Is your home big?
-
How many rooms have you got?
-
Have you got a living room?
-
How many bedrooms have you got?
-
Have you a kitchen?
-
Is your kitchen nice and comfortable?
-
Is your living room nice?
-
Do you like your flat/cottage or house?
-
Well done!
-
Введение грамматического материала “There is/ There are”.
-
Compare sentences (на доске):
-
-
-
There is a living room in my flat.
В моей квартире есть гостиная.
There are three windows in the living room.
В гостиной есть три окна.
-
Open your grammar copy books.
-
Объяснение правила:
-
Если известно местонахождение и надо сообщить, кто или что находится в этом месте, то в английском языке используется конструкция
There is / There are
существительное в ед. числе существительное во множ. числе
There is one book on the table. There are four books on the table.
Если английское предложение начинается с конструкции “there is/there are”, на русский язык следует переводить, начиная с конца.
Если в предложении несколько существительных, то выбор формы глагола определяется тем существительным, которое стоит первым.
There is a pen, two books and a pencil in the bag.
There are two books, a pen and a pencil in the bag.
Для того, чтобы задать общий вопрос, глагол is/are ставится на первое место, there – на второе.
Is there a book on the desk?
Yes, there is. No, there isn’t.
Are there three books on the desk?
Yes, there are. No, there aren’t.
-
Первичные действия с грамматическим явлением.
-
You get cards with sentences. Read and fill in the gaps. (Приложение 1)
-
There a pen on the table.
-
There four books in my bag.
-
There a blackboard in our classroom.
-
There four pencils in my pencil case.
-
There many pupils in this room.
-
There a pen, five crayons and an eraser in the pencil case.
-
There a red crayon on my table.
-
-
Good for you!
-
Контроль домашнего задания.
-
At home you had to make a plan of your home and to describe it.
-
Who want to be the first?
-
Fine! Excellent!
-
Физкультминутка (см. урок№1).
-
Введение ЛЕ по темам “A living room”
(Используем презентацию “Living room”
-
Look at the screen!
-
Repeat words after listening and fill in your vocabulary lists. (Приложение 2)
-
Read the instruction carefully and choose “A living room”.
(Учащиеся дописывают недостающие слова в своих листах).
-
Good! Was this work interesting?
-
Первичная автоматизация ЛЕ и грамматического материала.
-
The next exercise is to find the definitions to the following words. (Приложение 3)
A thing where we can sit on or sleep.
A room where people sleep.
We look at this thing on the wall and have good emotions
A place where we can make or watch a fire.
We can sit in it in front of the fire or TV –set.
We can see them on the windows.
We can read books or watch TV-set in this room.
Who is ready?
-
Well done.
-
Now we’ll play auction! You must say so many sentences about the living room as you can using there is/ there are and new words. Work in a chain.
-
The pupil who says the last sentence wins the game.
-
I start the auction: There is a sofa in this living room.
-
… is the winner! We congratulate him/her!
-
Look at the picture “Living room”, read sentences and say what sentences are correct and what are wrong. (Приложение 4)
-
There are two armchairs in the living room. (It’s wrong)
-
There is no chair in the living room. (It’s correct)
-
There is a clock in the corner of the room. (It’s correct)
-
There is a carpet on the floor. (It’s wrong)
-
There is no TV set in the living room. (It’s wrong)
-
11.Первичное закрепление лексического навыка говорения
Now we check how you can remember new words.
12.Развитие навыка говорения: диалогическая речь по опоре.
-
Work in pairs. Make dialogs about your living rooms. Use cards as help for you!
Опора (Приложение 6):
-
Good morning! How do you do?
-
…. And you?
-
You have a new …, haven’t you?
-
Yes, …. It is …
-
… a living room?
-
Yes, …. Our living room is …
-
What … there in …
-
There ….here
-
It’s great!
13.Подведение итогов урока.
-
Open your dairies!
-
Write down the homework: to learn new words and the grammar rule.
-
Make exercises:,
Приложение 1
-
There a pen on the table.
-
There four books in my bag.
-
There a blackboard in our classroom.
-
There four pencils in my pencil case.
-
There many pupils in this room.
-
There a pen, five crayons and an eraser in the pencil case.
-
There a red crayon on my table.
Приложение 2
a sofa
an armchair
a chair
a clock
a carpet
a flower
a picture
a TV set
a curtain
a lamp
a stand
a desk
a computer
a fireplace [
a parquet
a vase
Приложение 3
A fireplace
A bedroom
A living room
A sofa
An office
An armchair
Curtains
A picture
We can read books or watch TV-set in this room.
A thing where we can sit on or sleep.
A room where people sleep.
We look at this thing on the wall and have good emotions
A place where we can make or watch a fire.
We can sit in it in front of the fire or TV –set.
We can see them on the windows.
Приложение 4
A living room.
-
There are two armchairs in the living room. (It’s wrong)
-
There is no chair in the living room. (It’s correct)
-
There is a clock in the corner of the room. (It’s correct)
-
There is a carpet on the floor. (It’s wrong)
-
There is no TV set in the living room. (It’s wrong)
Приложение 5
-
Good morning! How do you do?
-
…. And you?
-
You have a new …, haven’t you?
-
Yes, …. It is …
-
… a living room?
-
Yes, …. Our living room is …
-
What … there in …
-
There ….here
-
It’s great!