Alternative Medicine (Нетрадиционная медицина)

(Открытый урок в 9 классе. По учебнику English 9 Т.Аяпова)

Цели урока:

Обучающая:

обобщение и систематизация умений и навыков на основе опережающего домашнего задания посредством построения монологических и диалогических высказываний по теме в форме дискуссии, ролевой игры с применением современных педагогических технологий:

а) информационно-коммуникативной

б) личностно ориентированного обучения

в) здоровье сберегающих технологий (ролевая игра, синквейн, логика построения урока).

Развивающая:

— развитие языковой и речевой компетентности,

— развитие умения высказывать свою точку зрения, личное отношение к поставленной проблеме,

— развитие умения аргументировать свое высказывание.

Воспитательная:

воспитание понимания ценности человеческой жизни, толерантного отношения друг к другу, способности к сотрудничеству и умению общаться.

Оснащение урока:

1)  учебник English 9 Т.Аяпова

2) компьютер, проектор

3) запись песни mp3

4) раздаточный материал

 

Ход урока:

I. Greeting. Warm-up.

1. Вступительное слово учителя. Объявление темы урока. (Приложение 1 — Презентация)

Hello, dear friends, Glad to see you. I hope you are OK. You are full of energy and optimism because you are young, and when a person is young and healthy he is ready to cope with problems and difficulties. Now we continue speaking about health. You’ve prepared at home the matherial concerning our today’s theme. Look at the board, so, the subject of our lesson today is “Alternative Medicine”. Well, before we start discussing problems I’d like to ask you:

—   How are you today?

—   What is your news?

— Could you draw your mood in the form of smiles?

(Ответы учащихся устные и графические — в виде смайликов).

II. Language work.

1. Match the proverbs.

(На экране учащиеся видят начало и окончание пословиц, которые необходимо соединить. Для удобства ребята получают это же задание в распечатанном виде).

1.Early to bed …

A — …is worth two in the evening.

2 Time cures …

B — …nothing without health.

3 Wealth is …

C — …all things.

4 An hour in the morning …

D — …early to rise makes a man healthy, wealthy and wise.

(Ответы: 1- d, 2 – c, 3 – b, 4 – a)

—          Can you explain the meaning of these proverbs?

 

2. Explain the idioms.

What do these idioms mean?

—          To feel under the weather (not to feel well, to be ill);

—          To feel run down (to be exhausted);

—          To look off colour (to look pale);

—          To drop like flies ( to get ill in very large numbers).

 

3. Give one word to explain the following:

ex1p26

 

III. Questionnaire.

( Учащимся предлагается посмотреть на экран и ответить на вопросы небольшой анкеты):

Do you look after yourself?

  1. How many hours per night do you sleep?

a)      Under 6 hours       b) about 7 or 8 hours            c) more than 9 hours

2How often do you clean your teeth?

a)      Once a day           b) twice a day                      c) after every meal

3How often do you do physical exercise?

a)      Never                  b) once a week                     c) two or three times a week

  1. How often do you eat sweets or chocolate?

a)      Never                   b) occasionally                      c) quite a lot

  1. How many pieces of fresh fruit do you eat per day?

a)      One or two           b) more than two                 c) none

check yourself

1.How many hours per night do you sleep?

a)    —       b) +            c) —

2.How often do you clean your teeth?

a)      —           b) +                      c) —

3.How often do you do physical exercise?

a)      —                  b) —                    c) +

4.How often do you eat sweets or chocolate?

a)      —                   b) +                      c) —

5.How many pieces of fresh fruit do you eat per day?

a)               b) +                 c) —

( После ответов на вопросы анкеты учащиеся делают выводы о своем образе жизни).

IV. Listening and Speaking.

Listen to the song “Don’t worry, be happy” and feel in the missing words. Then say what worries the singer.

(Учащиеся слушают песню и вставляют пропущенные слова. Перед началом прослушивания необходимо объяснить слово litigate (to take a claim or disagreement to court, судиться, оспаривать в суде) выражение ain’t (an old-fashioned and humorous way to say the negative).

Don’t Worry, Be Happy.

Here’s a little song I ……1……

You might want to sing it note for …….2……..

Don’t worry, be happy.

 

In every life we have some ………3………..

When you worry you make it ……..4………

Don’t worry, be happy.

 

Ain’t got no ……….5….…… to lay your ……..6……..

Somebody came and took your ……..7………

Don’t worry, be happy.

 

The landlord says your rent is ………8…..…..

You may have to ………..9………..

Don’t worry, be happy.

 

Ain’t got no ……….10…………, ain’t got no ……..11……..

Ain’t got no …….12…….. to make you ……..13………

Don’t worry, be happy.

 

Cos when you worry, your face will ……..14…….

That will bring everybody ……..15……..

Don’t worry, be happy.

(Ответы: учащиеся выполняют взаимопроверку — 1-wrote; 2-note; 3-trouble; 4-double; 5-place; 6-head; 7-bed; 8-late; 9-litigate; 10-cash; 11-style; 12-girl; 13-smile; 14-frown; 15-down).

— What worries the singer? What problems worry you?

( Ответы учащихся).

When you worry a lot you may get stressed. Is stress good or bad? Does stress make our life dangerous? 

 

V. Discussion. Traditional or alternative medicine.

(Работа в группах)

Teacher: Do you often go to doctors? Do you always use traditional methods of treatment? Do you believe in alternative medicine?  What things can improve your condition when you are ill?

(Ответы учащихся)

(учащиеся делятся на группы: 1 – те, кто считают, что только традиционные методы лечения помогут справиться с болезнью; 2 – те, кто верят в альтернативные методы лечения и в народную медицину. Каждая группа после непродолжительного обсуждения приводит аргументы в пользу своего мнения.)

Учащимся можно предложить воспользоваться дополнительным материалом, который они могут использовать в своих ответах, и приводить примеры из собственного опыта, из жизни. Кроме того, продуктом данного задания я вится графический результат обсуждения в виде кластера, выполненного на плакате. Учитель предлагает соединить оба кластера и сделать общий вывод.

VII. Conclusion.

1. Составление синквейнов. Учащимся можно предложить составить синквейн к словам Health, Happiness, Stress и т.д., к любому слову, связанному с темой урока. Например,

Health.

Good, strong.

Care, support, preserve.

I enjoy being healthy.

Great.

  1. Домашнее задание,(composition “How Can I Keep My Health”, making-up tests, work with the text p.)

  2. Выставление оценок.

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here